نوشته شده توسط : محمدرضا علائی نژاد

آلودگی هوا سیستم ایمنی بدن را تضعیف می‌کند

 

 

یک متخصص ریه با بیان اینکه آلودگی موجود در هوا سیستم ایمنی بدن را تضعیف می‌کند، گفت: با توجه به اینکه افراد بزرگسال به مدت بیشتری در معرض هوای آلوده قرار دارند، طبعا سیستم ایمنی بدن آنها نیز نسبت به افراد جوان ضعیف‌تر بوده و احتمال بیمار شدن آنها نیز بیشتر است.

دکتر صمد قدرتی در گفت‌وگو با  ایسنا، قرار گرفتن طولانی مدت در معرض آلودگی هوا را منجر به بروز برخی بیماری‌ها دانست و افزود: آسم، بیماری انسدادی مزمن ریوی، بیماری‌های شغلی، انواع حساسیت‌های ریوی و التهاب ریوی ناشی از ازدیاد حساسیت و در نهایت سرطان ریه شایع‌ترین بیماری‌های ریوی ایجاد شده ناشی از آلودگی هوا هستند.

وی آزبست، کادمیوم، فرم‌آلدهید، نیکل و کلر را از آلاینده‌های سمی شایع برشمرد و تصریح کرد: هر کدام از مواد و گازهای سمی موجود در هوا وابسته به مدت زمان تماس فرد با آنها تا یک سطح معینی بدون خطر است ولی چنانچه از سطح استاندارد بالاتر رود و یا حتی بدون بالا رفتن سطح استاندارد، مدت زمان تماس فرد با آنها بیشتر شود، فرد دچار علائم ناشی از مسمویت عوامل فوق می گردد.

قدرتی افزود: با افزایش میزان نفوذ مواد محرک در هوا به ریه‌ها، عمق تنفس و تعداد تنفس فرد و میزان ذرات وارد شده به ریه فرد، طبعا آسیب ایجاد شده نیز بیشتر خواهد شد.

این متخصص ریه، کارخانجات، وسایل نقلیه موتوری و وسایل تولید حرارت منازل را از آلاینده‌های شایع هوا نام برد و خاطرنشان کرد: منو اکسید نیتروژن، ازن، دی‌اکسید سولفور و سرب ناشی از این آلاینده‌ها علاوه بر اینکه خودشان مضر هستند، در برخی موارد در اثر ترکیب با آب و یا با سایر مواد مضر فلزات، ترکیبات زیان‌آور دیگری را هم تولید می‌کنند.

منبع: سلامت نیوز



:: موضوعات مرتبط: محیط زیست , خبر , بیماریهای ناشی از کار , سم شناسی , ,
:: بازدید از این مطلب : 548
|
امتیاز مطلب : 25
|
تعداد امتیازدهندگان : 6
|
مجموع امتیاز : 6
تاریخ انتشار : سه شنبه 26 بهمن 1389 | نظرات ()

صفحه قبل 1 صفحه بعد